Hlavné pravidlá

Dukanova diéta je diétny plán, zložený zo štyroch vzájomne prepojených fáz. Tie sú navrhnuté tak aby držiteľ diéty dosiahol určenú váhu a túto váhu si aj udržal. Každá z týchto štyroch po sebe idúcich etáp má menej prísne pravidlá a každá z nich má svoj cieľ:

  • Prvá fáza: rýchly štart spojený s intenzívnou a stimulujúcou stratou kilogramov
  • Druhá fáza: rovnomerné chudnutie, umožňujúce dosiahnuť požadovanú váhu
  • Tretia fáza: fixácia dosiahnutej ale stále nestabilnej váhy
  • Štvrtá fáza: definitívna stabilizácia podmienená dodržiavaním prísnej bielkovinovej diéty  jeden deň v  týždni do konca života.

Potraviny, konzumované počas diéty by nemali obsahovať tuk, cukor a škrob (povolený je len kukuričný, 1 lyžica denne). Strava by tiež mala obsahovať čo najmenej soli.

Počas prvých dvoch fáz diéty by mal platiť absolútny zákaz pitia alkoholických nápojov. V tretej fáze možno piť alkohol len 2 krát v týždni počas “hodov”.

Prvá fáza – útočná

Prvá fáza trvá od 1 do 10 dni, jej dĺžka závisí od toho, koľko kilogramov chcete schudnúť.  V tomto období je povolené jesť iba produkty s vysokým obsahom bielkovín. Tieto produkty sú rozdelené do ôsmych kategórií, z ktorých si možno vyberať bez žiadnych obmedzení týkajúcich sa množstva alebo času a môžu sa ľubovoľne kombinovať. Princíp je jednoduchý: všetko čo je uvedené v zozname je plne povolené, to čo na ňom nie je, je zakázané.

Potraviny povolené v prvej fáze:

  • chudé mäso – teľacie, konské a hovädzie mäso, na grile, varené alebo pečené v trúbe bez pridaného tuku
  • vnútornosti – pečeň, teľací alebo hovädzí jazyk
  • všetky druhy rýb – pečené (bez tuku), varené, údené alebo surové
  • morské plody
  • hydina bez kože – s výnimkou kačice
  • chudé šunky – kuracie, morčacie (bez pridanej múky alebo zemiakového škrobu)
  • vajcia
  • nízkotučné mliečne výrobky

Povinné: jeden a pol litra vody s nízkym obsahom minerálnych solí
Odporúčané: Jeden a pol  polievkovej lyžice ovsených otrúb denne (najlepšie nemletých)
Dovolené: káva, čaj, bylinkové čaje, vínny ocot, bylinky, citrón (nie ako napoj), nízkotučná horčica, kukuričný škrob (1 PL denne).

Druhá fáza – striedavá

Druhá fáza so sebou prináša pravidelnú stratu hmotnosti, ktorá Vám umožní rýchle dosiahnutie požadovanej váhy. Jej princíp spočíva v pravidelnom striedaní dvoch období:

  • diéty zloženej z proteínov v kombinácii s dovolenými druhmi zeleniny
  • diéty proteínovej

Možné cykly striedania:
5/5 (5 dní čistých proteínov ako v prvej fáze/5 dní bielkoviny so zeleninou)
3/3
1/1 (odporúčaný spôsob striedania)

Zelenina povolená v druhej fáze:

paradajky, uhorky, reďkovka, špenát, špargľa, pór, zelená fazuľka, kapusta, hríby, zeler, všetky druhy zeleného šalátu, baklažán, cuketa, paprika a v obmedzenom množstve aj mrkva a červená repa

Tretia fáza – konsolidačná

Tretia fáza (konsolidačná, alebo upevňovacia) má za úlohu fixáciu získanej váhy, ktorá bráni vzniku tzv. jojo efektu. Počas tohto obdobia by ste mali byť veľmi opatrný. Dĺžka tejto etapy závisí od toho, koľko ste schudli v prvých dvoch fázach – za každý stratený kilogram v nej treba zotrvať desať dní. Čiže ak ste zhodili 10 kg, tretia fáza bude pre Vás trvať 100 dní.

Strava počas tretej fázy:

  • bielkovinové produkty prvej fázy
  • zelenina povolená v druhej fáze
  • Jedna porcia ovocia denne, s výnimkou banánov, hrozna, čerešní, orechov a sušeného ovocia
  • 2 krajce celozrnného chleba denne
  • 40 gramov syra denne
  • v prvej polovici fázy 1 porcia, v druhej polovici fázy 2 porcie výrobkov obsahujúcich škrob týždenne (cestoviny, šošovica, krupičná kaša, …)
  • Bravčová panenka alebo bravčové karé raz týždenne
  • Teraz to najlepšie: v prvej polovici fázy 1 krát týždenne, v druhej polovici fázy 2 krát týždenne “hody” – jedlo podľa želania, zahŕňajúce predjedlo, hlavné jedlo, dezert a (ak je chuť) aj pohárik vína. Medzi týmito dvomi dňami musí byť minimálne 1 deň prestávka. Dôležité je, aby sa celé jedlo zjedlo naraz, nedokladáme si po nejakom čase…
  • A povinne a bezpodmienečne 1 deň v týždni prísna proteínová diéta z prvej fázy. Odporúča sa určiť si na to jeden a ten istý deň.

Štvrtá fáza – fáza definitívnej stabilizácie

Fáza definitívnej stabilizácie je založená na jednoduchom princípe, nevyhnutnom pre udržanie si získanej váhy: jeden deň prísnej proteínovej diéty každý štvrtok až do konca života. Toto odporúčanie nepodlieha žiadnemu vyjednávaniu – je dostatočne účinné a presné, aby mohlo byt akceptovane cez tak dlhé obdobie.

Mali by ste prejsť na normálnu stravu počas šiestich dní v týždni a udržiavať si dobré stravovacie návyky získané počas diéty. Jeden deň v týždni (Pierre Dukan odporúča štvrtok) si však treba vyhradiť ako deň čistých proteínov, pravidelne a povinne po celý život.

Povinné sú aj 3 polievkové lyžice ovsených otrúb denne.

Zanedbanie týchto princípov, ktoré sú jedným z pilierov Dukanovej diéty, je zárukou získania späť všetkých kilogramov, ktoré sme vďaka diéte stratili.