Home » Strava » Ovsené otruby

Ovsené otruby

Pierre Dukan považuje ovsené otruby za veľmi dôležitú súčasť svojej diéty.. Prečo sú však pre nás také dôležité?

Hlavný dôvod je ten, že ovsené otruby patria medzi potraviny s najvyšším obsahom rozpustných vláknin (minimálna dávka vlákniny pre dospelého človeka je 22 – 30 g denne). Dôležitý je však aj vysoký obsah vitamínov skupiny B a nezanedbateľný podiel fosforu, horčíka, železa a zinku.

Priaznivé účinky ovsených otrúb:

  • ovsené otruby vytvárajú ochrannú vrstvu na sliznici žalúdka a čriev
  • urýchľujú prechod trávenej potravy, čím chránia stenu čreva pred pôsobením prípadných škodlivých látok a splodín látkovej premeny
  • pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu v krvi
  • pomáhajú odstraňovať z organizmu žlčové kyseliny, toxíny a ťažké kovy
  • pomáhajú stabilizovať hladinu cukru v krvi

Nezanedbateľným prínosom ovsených otrúb pri každej diéte je pocit sýtosti, ktorý vznika pri ich konzumácii. Otruby v spojení s vodou totiž môžu zväčšiť svoj objem až 30-násobne, čo spôsobuje naplnenie žalúdka a upokojí hlad na dlhší čas.

Okrem toho zachytávajú v tenkom čreve časť kalórií a spolu so stolicou ich vynášajú von z tela. Tento úbytok kalórií je síce nízky, ale ak je pravidelný, môže byť dôležitý.

Ovsené otruby môžu v prvých dňoch konzumovania dráždiť nezvyknuté vnútornosti. Preto sa odporúča ich postupné zavádzanie do jedálničku.

V prvej fáze diéty by sa nemalo jesť viac ako 1,5 lyžice ovsených otrúb, v 2. a 3. fáze sú povolené 2 lyžice. 3 lyžice otrúb už majú kalorickú hodnotu, s takou dávkou je preto lepšie počkať na začiatok 4 fázy.

Nie sú otruby ako otruby…

Jedným z faktorov, určujúcich kvalitu otrúb je veľkosť ich mletia. Vo svete sú známe 3 spôsoby mletia otrúb, tvoriace celkovo 6 veľkostí:

  • jemné (3 veľkosti)
  • stredné (2 veľkosti)
  • hrubé ( 1 veľkosť)

Príliš jemne mleté otruby strácajú svoju účinnosť, príliš hrubé otruby zas neprodukujú optimálnu viskozitu.

Ďalšia premenná, vplývajúca na kvalitu otrúb je preosievanie, ktoré oddeľuje otruby od múky. Nedostatočné osievanie totiž zanecháva na otrubách priveľa múky, ktorá znižuje ich účinnosť pri absorbovaní tuku, znižovaní hladiny cholesterolu v krvi a potláčaní zápchy..

Dr. Dukan odporúča ovsené otruby mleté v strednej veľkosti (bis), 6 krát preosiate. Táto kombinácia sa označuje ako trieda M2bisB6. Pierre. Dukan si nedávno nechal na toto označenie registrovať ochrannú známku.

V našich podmienkach možno o ovsených otrubách takejto kvality len snívať. Spotrebiteľ sa musí väčšinou uspokojiť len s označením „otruby mleté“. prípadne „nemleté“, ktoré sú však ťažko dostupné. Pri Dukanovej diéte sa však každopádne odporúča používať tie nemleté, ktoré si v oveľa väčšej miere zachovávajú svoje dobré vlastnosti.